Digiseminaarissa kuultiin digiajan työkaluista ja mahdollisuuksista

 

Matti Aalto-Setälä, ID BBN

Aurajoen Nuorkauppakamari järjesti 19.5. yhteistyössä alan ammattilaisten kanssa seminaarin digitaalisuuden eri osa-alueista. Tilaisuudessa kuultiin puheenvuoroja mm. virtuaalisuudesta yrityksen toiminnassa, digitaalisuuden vaikutuksesta koulutusliiketoimintaan, koodauksesta ja peleistä.

Janne Jääskeläinen puhui digiseminaarissa virtuaaliyrityksen haasteista ja mahdollisuuksista. Seminaarissa tutustuttiin myös Aucorin tapaan toimia virtuaaliyrityksenä. Jääskeläisen mukaan virtuaalisuutta puoltavat mm. se, että innovaatiot eivät synny työpaikalla ja esimerkiksi  7,5 tunnin työpäivästä häiriöt vievät paljon aikaa työhön keskittymiseltä. Toimiva virtuaaliyritys ja digitalisaatio vaativat työntekijältä vastuunkantoa, itsenäisyyttä, kommunikaatiokykyä ja halua. Työnantajalta se vaatii taas esimerkkinä olemista, avoimuutta, kärsivällisyyttä, irtipäästämistä ja luottamusta. Lisäksi tarvitaan selkeät ja tiiviisti esitetyt pelisäännöt.

Photo 19.5.2015 13.42.40-2Jaakko Kuosmanen kertoi muun muassa, että oppimispalvelut kuluttajistuvat, kouluttaminen on konservatiivista ja oppija on innovatiivinen. Koulutusta ostavat HR-osastot ostavat edelleen helppoja kokonaisuuksia eikä koulutuksen laatu ole aina tärkein valintakriteeri. Yksilö oppijana on innovatiivinen ja valmis osallistumaan laadukkaisiin koulutuksiin, huolimatta siitä millä tavoin koulutus toteutetaan. Kuosmanen muistutti, että nykypäivänä jokainen on itse vastuussa omasta ammattitaidostaan.  Digitalisaatio muuttaa koulutusliiketoiminnan oppimisliiketoiminnaksi.

Matti Aalto-Setälä aloitti esityksensä lauluesityksellä. Loistava tapa aloittaa puhe, kaikkien huomio oli herätetty! Matti Aalto-Setälä muistutti, että asiakas on kuningas ja hän päättää miten, missä ja milloin hän ostopäätöksiään tekee. Markkinoinnin automaation avulla voimme mm. tuottaa mielenkiintoista sisältömarkkinointia oikeaan aikaan, oikealle henkilölle ja oikealla sisällöllä. Automaatiolla markkinoinnista saadaan henkilökohtaista.

Super Analyticsin Ville Virtanen korosti, että mikäli haluaa hyödyntää analytiikkaa markkinoinnin automaation ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen, on tiedettävä mitä mitataan ja miksi. Pelkät luvut eivät kerro mitään. Luvuille on annettava merkitys, jotta niistä saa irti hyötyä.

Workshopissa Jussi Soro ja Sari Lintula puhuivat peleistä yrityksen markkinointiviestinnässä. Samalla testattiin Panic Marketingin Milkalle tekemää Choco Jelly – peliä. Pelit ja SoMe-jaot pelien tuloksista ovat hyvä tapa lisätä näkyvyyttä ja niiden pelaaminen on hauskaa!

WP_20150519_17_43_48_ProPyry Liukas kannusti omassa workshopissaan kaikkia kokeilemaan koodausta. Helpoin tapa päästä alkuun on käyttää oppimiseen netin tutoriaaleja. Pyry: ”Opettele koodaamaan, niin sinusta tulee miljonääri eikä sinun tarvitse enää lotota”. Kannattaisiko siis vaihtaa alaa?

Super Analyticsin Ville Honkanen laittoi workshoppilaiset hommiin. Bisneksen ja verkkoanalytiikan kohtaamista lähestyttiin tehtävän kautta. Asiaa pohdittiin havainnollistavasti avaintulosmittareiden avulla. Verkkosivun olemassaololle asetettiin tavoitteet ja arvioitiin digitaalisten markkinointikanavien tehokkuutta näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Yksi workshopin havainnoista oli se, että kun brändistä tai yrityksestä pöhistään somessa, voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että yrityksen arvo on kasvanut.

You may also like...