JATKOON!-omistajanvaihdosseminaari kasvun, yrittäjyyden ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi

 

70-päinen JATKOON!-yleisö seuraa kiinnostuneena keynote-puheenvuoroja

70-päinen JATKOON!-yleisö seuraa kiinnostuneena keynote-puheenvuoroja

Kirjoittaja: Mari Männistö
____

Tarve yritysten jatkajille on akuutti. Suomen Yrittäjien teettämä valtakunnallinen omistajanvaihdosbarometri 2015 kertoo, että:

  • 39 prosenttia 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista yrittäjistä arvioi myyvänsä yrityksensä ulkopuoliselle siinä vaiheessa, kun itse luopuu päävastuusta.
  • vain 23 prosenttia uskoo löytävänsä jatkajan perheen sisältä.
  • 7 prosenttia ilmoitti, että samassa yrityksessä on muita omistajia, jotka jatkavat toimintaa
  • 27 prosenttia vastaajista arvioi yrityksen toiminnan loppuvan kokonaan

Vuoteen 2024 mennessä 28 000 yritystä on tulossa myyntiin, 14 000 yritystä toteuttaa sukupolvenvaihdoksen ja 20 000 yritystä uhkaa lopettaminen yrittäjän ikääntymisen vuoksi. Samaan aikaan Suomi kärsii yrittäjävajeesta.

Tämän ongelman ratkaisemiseksi Aurajoen Nuorkauppakamari päätti järjestää Turun Logomossa 19.11. JATKOON!-seminaarin, jossa madallettiin kynnystä ryhtyä yrittäjäksi yritysoston kautta, jakamalla tuhti paketti tietoutta yritystoiminnan kasvattamisesta ja yrityskaupoista eri näkökulmista. Seminaari järjestettiin jo toista kertaa.

Keynote-puhujat

TAPANI LANKINEN – Meyer Turku Oy, henkilöstöjohtaja

Meyer Turun henkilöstöjohtaja Tapani Lankinen saapui JATKOON!-seminaarin päälavalle antamaan eväitä uusille yrittäjille puhumalla aiheesta ”Kaksi vuosisataa laivanrakennusta – kasvua ja jatkuvuutta haastavina aikoina”. FM Tapani Lankinen toimii Meyer Turku Oy:n henkilöstö- ja hallintojohtajana sekä johtoryhmän jäsenenä. Lankisella on pitkä kokemus henkilöstöjohtamisesta useissa eri pörssi- ja suuryhtiöissä. Aiemmin Lankinen on työskennellyt mm. Kuusakoski Oy:ssä, Glastonilla, Cargotecillä, Nokia SIemens Networksilla ja Mercuri Urvalilla. Tällä hetkellä Lankisen työn keskeinen sisältö on Turun telakan tuotannon kasvun asettamien haasteiden parissa.

Rahoitus on keskeisessä osassa laivanrakennusbisnestä, sillä projektien tuotanto joudutaan rahoittamaan etukäteisesti lainavaroin. Meyerin tuote rakentuu yli kymmenestä miljoonasta osasta, ja ala on hyvin osaamisintensiivinen. Vaikka alalle tuloon on todella korkea kynnys, on muutamia uusia haastajia löytynyt Meyerillekin. Kiinalaisia uusia kilpailijoita vastaan Meyerin aseet löytyvät laadusta ja toimitusvarmuudesta. Tapanin mukaan Turun telakka on kehittynyt ja on edelleen elossa sen verkostoissa olevan osaamisen vuoksi.

Turun seudulla on maailmanlaajuisesti korvaamatonta osaamista – Tapani Lankinen, Meyer Turku Oy

Turun seudulla on maailmanlaajuisesti korvaamatonta osaamista – Tapani Lankinen, Meyer Turku Oy

PETRI HOLLMÉN – Lyyti Oy, perustajaosakas ja toimitusjohtaja

Petri Hollmén on turkulainen kasvuyrittäjä, jonka tärkeänä prioriteettina on kasvun ja kansainvälistymisen ohella vaalia perhearvoja ja työntekijöiden arvostusta. Hollmén perusti Lyyti Oy:n vuonna 2006 ja on kasvattanut sen nollasta Pohjoismaiden suurimmaksi tapahtumanhallintaohjelmistoon keskittyväksi yritykseksi. Lyytin SaaS-palveluna tarjottavalla tuotteella tehdään globaalisti yli 40 000 tapahtumaa ja niihin ilmoittautuu 1,5 miljoonaa ihmistä vuonna 2015. Yritysasiakkaita on noin 700 käyttäjiä on lähes 8000 useassa eri maassa. Tänä vuonna yrityksen liikevaihto on n. 2,1 miljoonaa euroa ja Lyyti kuuluu Suomen nopeimmin kasvaviin yrityksiin. Kansainvälistymisessä yrityksellä on neljän vuoden ”yritä – erehdy – opi – yritä uusiksi” -kokemus.

Petrin puheenvuorossa käytiin läpi vaiherikas yrittäjätarina, jossa kerrottiin kovasta työstä, yrityksestä ja erehdyksestä sekä muun muassa siitä, että vuonna 2010 Lyytin bisnes pelastettiin konkurssilta myymällä paistinpannuja! Yksi erikoisuus Lyytissä on se, että yritys on kasvatettu pelkästään tulorahoituksella – tähän kasvucaseen eivät (vielä?!) sijoittajat ole päässeet käsiksi! Petrin ohjeistaa yrittäjiä olemaan pelkäämättä kansainvälistymistä. ”Ole valitsemallasi niche-alalla paras, keskity osaamiseesi ja hae kasvu kansainvälisiltä markkinoilta”.

Petri Hollmén näyttää seminaariyleisölle esimerkin voimaa

Petri Hollmén näyttää seminaariyleisölle esimerkin voimaa

Petri Hollmén: “Toimi rohkeasti. Palkkaa työntekijöitä sisään ennen kuin on pakottava tarve. Ja kun löydät hyvän tyypin, palkkaa se vaikket sillä hetkellä tarvitsisikaan.”

Petri Hollmén: “Toimi rohkeasti. Palkkaa työntekijöitä sisään ennen kuin on pakottava tarve. Ja kun löydät hyvän tyypin, palkkaa se vaikket sillä hetkellä tarvitsisikaan.”

PETRI ELOVAARA – Vilperi Digimediat Oy, perustajaosakas

Petri Elovaara on 31-vuotias turkulainen yrittäjä ja Vilperi Digimediat Oy:n perustaja. Olimme onnekkaita saadessamme Petrin puhumaan, sillä Petrillä on todella tuore kokemus yrityskaupan toteuttamisesta; hän myi luomansa ja kasvattamansa yrityksen Fonectalle vain kaksi päivää ennen JATKOON!-seminaaria! JATKOON!-seminaarissa kuulimme Petrin menestystarinan Vilperin perustamisesta myyntiin, sekä konkreettiset 10 vinkkiä joilla yritys kasvatetaan myyntikuntoon.

Vilperi Digimediat toimi noin 6 vuotta, jonka aikana Petri kasvatti siitä 4000 asiakkaan ja 6 miljoonan liikevaihdolla toimivan menestyvän yrityksen, joten hän tietää mistä puhuu. Petri Elovaara on toiminut yrittäjänä vuodesta 2009, aluksi Vilperi Digimedioissa, nykyään myös yrityksissä Encode Solutions Oy, Rabbit Photography Oy sekä SellTradeConsult Oy. Petrin vahvuuksia ovat myynti, markkinointi, tuotteistus sekä henkilökunnan hyvinvoinnin edistäminen.

Petrin 10 vinkkiä yrityksen kasvattamiseen (myyntikuntoon):

  1. Tarvitset päätösvallan
  2. Selvitä rahoitusmahdollisuudet

”Finnvera, pankki, TEKES ja ELY ovat ystäviäsi. Sijoittajat ja rahoittajat taas pomojasi!”

  1. Selvitä mahdolliset ostajat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa
  2. Valitse 1-2 tuotetta (ostajillesi tärkeintä) ja keskity niihin. Älä rönsyile turhiin tuotteisiin.
  3. Optimoi yrityksesi järjestelmät siten, että sen ne integroituvat ostajalle helposti myyntitilanteessa
  4. Sitouta avainhenkilöt heti ja kunnon osuuksilla. Myyntitilanteessa he ovat tärkeintä pääomaasi.
  5. Myös henkilökunta kokonaisuudessaan täytyy muistaa ja palkita, he tekevät menestyksen sinulle
  6. Panosta tuotekehitykseen jatkuvasti

!Digitaalisessa maailmassa jos jäät paikallasi, kilpailijat ajaa susta ohi neljässä kuukaudessa. Ja ne kyllä soittaa sun asiakkaalle ja kertoo sen.!

  1. Luota dataan ja automatisoi
  2. Pidä maali selkeänä mielessäsi
Kaikki bisnes lähtee myynnistä. Jos firmalla myynti pelaa, tuotannosta selviää aina. Ja tekemällä oppii!

Kaikki bisnes lähtee myynnistä. Jos firmalla myynti pelaa, tuotannosta selviää aina. Ja tekemällä oppii!

Vilperin myyntivaltti yrityskauppatilanteessa oli laaja asiakaskunta, korkea asiakastyytyväisyys, sekä osaava ja sitoutunut henkilöstö

Vilperin myyntivaltti yrityskauppatilanteessa oli laaja asiakaskunta, korkea asiakastyytyväisyys, sekä osaava ja sitoutunut henkilöstö

Workshopit

PPG – Samuli Tuomikoski, lakimies, OTM, VTM

Pappila Penkkala Groupin workshopissa osallistujat saivat aimo annoksen tietoa sukupolvenvaihdosten juridiikasta. Workshopin veti Samuli Tuomikoski, liikejuridiikan, yritysjärjestelyiden ja riidanratkaisun asiantuntija.

Kun teet sukupolvenvaihdoksen oikein, säästät selvää rahaa veroeduin! Asiantuntijan käyttäminen kannattaa siis aina. Soita Samulille, kun asia on ajankohtainen. Asiaa selvitetään myyjän ja ostajan kanssa yhteistyössä, jotta kummankin osapuolen hyöty maksimoituu.

Samuli Tuomikoski

Samuli Tuomikoski

FONECTA

Fonectan asiantuntijaworkshopissa seminaarivieraat kuulivat, miten voivat taata aina tavoitettavuutensa ja turvaamaan tuloksensa. 020202 Pro -palvelulla voit delegoida myynnin ja asiakaspalvelun kiirettä joko puhelimitse tai nettisivuchatin välityksellä asiakaspalvelun ammattilaisille Fonectalle! Tutustu: www.fonecta.fi/yrityksille

Workshopin vetivät Fonectan asiakaspalvelun huippuasiantuntijat Hanna-Mari Määttänen, asiakkuuspäällikkö. Henna Rantakangas, asiakaspalveluasiantuntija sekä Hanna Hevosmaa, järjestelmäasiantuntija

Workshopin vetivät Fonectan asiakaspalvelun huippuasiantuntijat Hanna-Mari Määttänen, asiakkuuspäällikkö. Henna Rantakangas, asiakaspalveluasiantuntija sekä Hanna Hevosmaa, järjestelmäasiantuntija

OP Turun seutu – Gitta Nirhamo, asiakkuuspäällikkö

”Mitä, jos ostan toimivan yrityksen? Voinko saada rahoitusta ja miten? Miten rahoitusneuvotteluun kannattaa valmistautua?” Turun seudun OP:lta Gitta Nirhamo kertoi Rahoitus-workshopissa yritysrahoituksen mahdollisuuksista. Gitta on työskennellyt yritysrahoituksen parissa jo kymmenen vuotta, ja kertoi kolme case-esimerkkiä uransa varrelta aivan tavallisista ihmisistä, joista on tullut yrittäjiä yrityskaupan kautta. Pankin näkökulmasta suunnitelmallisuus on tärkeintä. Hyvä liiketoimintasuunnitelma sekä tilinpäätökset 5 vuoden ajalta ostettavasta yrityksestä kannattaa ottaa mukaan, kun suuntaat pankkiin neuvottelemaan yritysoston rahoituksesta.

Gitta Nirhamo

Gitta Nirhamo

Price Waterhouse Coopers

PwC:n workshopissa käytiin läpi, miten ottaa rakettilähtö yrittäjyyteen ostamalla yritys ja skippaamalla yrityksen perustamisen jälkeiset tahmeat alkuvuodet. Rakettilähdön turvallisuus kannattaa kuitenkin varmistaa ottamalla kumppaniksi yrityskauppojen ammattilainen, jonka kokemuksen turvin vältyt mahdollisilta sudenkuopilta. Riittävän huolellinen ostokohteeseen perehtyminen sekä kaupan rakenteen verotuksellisten ja rahoituksellisten aspektien huomioiminen on keskeistä onnistuneessa yrityskaupassa.

Erittäin mielenkiintoisen workshopin vetivät yrityskauppojen huippuasiantuntijat Minna Oksa (liikejuridiikka), Mikko Lundstedt (veroasiantuntija) ja Jari Viljanen (tilintarkastaja, KHT

Erittäin mielenkiintoisen workshopin vetivät yrityskauppojen huippuasiantuntijat Minna Oksa (liikejuridiikka), Mikko Lundstedt (veroasiantuntija) ja Jari Viljanen (tilintarkastaja, KHT)

 

You may also like...