Kuoleeko teksti visuaalisessa murroksessa?

Kirjoittaja: Jukka-Pekka Paajanen


DSC_6863 kopio 2 (1) copy

Huomaahan sen itsestäkin. Kun netissä surffaillessa eteen tulee poikkeuksellisen pitkä teksti, siihen uppoutuminen ei houkuta. Ei jaksa, ei ehdi eikä varmaan hyödytäkään…

Netti on täynnä statistiikkaa, joka kertoo, että ihmiset suosivat kuvia, videoita ja tiiviitä tekstejä. Tämä koskee etenkin sosiaalista mediaa, mutta sama trendi näkyy muuallakin.

Kuinka kirjoittamisen käy tässä visuaalisuuden kyllästämässä maailmassa?

Tekstin haaste on hitaus välittää tarinoita ja sosiaalista tietoa. Kuva voi kertoa parhaimmillaan silmänräpäyksessä kaverini kuulumiset. Teksti kärsii usein myös aitouden puutteesta. Kuka tahansa voi väittää kotisivuillaan tarjoavansa laadukkaita, tehokkaita ja vastuullisia palveluja. Onko tällainen teksti tae oikeastaan mistään?

On tekstissä hyvääkin: sen kyky avata monimutkaisia ja abstrakteja maailmoja on edelleen ylivoimainen tarjolla olevista kommunikoinnin keinoista. Kirjoittaminen ei ole katoamassa.

Ihmettelen kuitenkin sitä, kuinka viestinnässä istuu niin sitkeästi ajatus tekstin ensisijaisuudesta sisällöntuotannossa. Teksti on kuningas, vaikka se ei välttämättä olisi paras keino kertoa asiaa.

Viestinnän taakkana on tekstipainotteinen historia, jossa luotetaan lukijoiden motivaatioon syventyä kirjoituksiin.

Nykyisessä sisältöjen tulvassa ensin pitäisi miettiä, millä ihmiset saadaan kiinnostumaan tekstistä ja mitä ihmisille voisi kertoa jo ennen tekstiin tarttumista, ja vasta sitten miettiä tekstin nyansseja. Ei toisinpäin.

Ajatellaan lukijakokemusta: ensin silmäillään yleisilme, kuvat, otsikot, graafit ja muu visuaalinen. Vasta sen jälkeen syntyy päätös lukea – tai olla lukematta – se tekstimassa, johon on isketty kaikki paukut. Onko järkeä kirjoittaa timanttia, jos sitä ei paketoi kiinnostavasti?

Nyt ja tulevaisuudessa viestinnässä on tärkeää kommunikoinnin keinojen taitava yhdistely.

Alleviivatakseni ydinpointtiani otin kuvan blogiin, ennen kuin olin kirjoittanut sanaakaan tekstiä. Miksi? Koska pidin hyvää kuvaa tärkeämpänä kiinnekohtana kiivaassa somevirrassa kuin otsikkoa tai tekstin aloitusta.

J-P Paajanen, viestintätoimisto Groundin viestintäkonsultti

 

You may also like...