Sähköistämällä kilpailukykyä mikroyrityksille

Kirjoittaja: Tatu Virta


pöytä

Suomessa on kaikkiaan n. 365 000 yritystä joista 95 % eli 345 000 yritystä ovat mikroyrityksiä. Mikroyritys on yritys joka työllistää alle 10 henkeä. Näistä yrityksistä vain murto-osa on sähköistänyt toimintaansa, vaikka juuri näille yrityksille hyöty sähköistämisestä olisi suuri. Digitalisaatiosta ja kannattavuusloikasta puhutaan, mutta konkreettiset teot ovat jääneet kovin vähäiseksi. Kuitenkin sähköistämällä tämä valtava massa yrityksiä voisimme saada 20-40 % kustannussäästöt taloushallinnosta helposti. Mikä muu toimi voisi parantaa yritysten kilpailukykyä tällä tavalla?

Miksi sähköistäminen on jäänyt mikroyrityksissä sitten niin lapsen kenkiin. Suurin syy on varmasti hyöty-kustannussuhteessa. Varteenotettavia ohjelmistoja on markkinoilla vain kourallinen ja ne ovat hinnoittelultaan tavallisen mikroyrityksen ulottumattomissa. Toinen suuri syy on näiden ohjelmistojen käytön hankaluudessa. Ohjelmat ovat suunniteltu koko kirjanpidon tekoon, vaikka tavallinen yrittäjä haluaisi keskimääräisesti vain lähettää sähköiset myyntilaskut ja vastaanottaa sähköiset ostolaskut. Koulutukset ovat siten raskaita ja kalliita. Kolmas merkittävä syy on tiedon saannin vaikeus ja siitä johtuva epätietoisuus. Törmään tähän päivittäin työssäni, koska tapaan juuri näitä yrittäjiä sähköistämisen haasteineen. Pyysin itsekin tarjouksen sähköisestä taloushallintojärjestelmästä, ensimmäisen vuoden investointi olisi ollut yli 20 000 euroa.

Vihdoin markkinoille on alkanut tulla ohjelmistoja, joiden tarkoitus on vain sähköistää yrityksen tärkeimmät toiminnot helposti ja kustannustehokkaasti. Erittäin hyvä esimerkki tällaisesta on Avisor -taloushallinto-ohjelmisto, joka helpottaa mikroyrittäjän arkea sähköistämällä vain keskeisimmät toimet. Ohjelmistoa on ollut kehittämässä usea tilitoimisto yhdessä. Tilitoimiston näkökulmasta nämä sitoutumattomat ohjelmat ilman omaa palveluntuotantoa tuovat turvaa myös strategisesti.

Olenkin viime aikoina saanut todistaa usean yrittäjän riemua käydessämme läpi heidän toimintojen sähköistämistä. Useimmin kuulemani kysymykset ovat: ”Voiko tämä olla näin helppoa ja eikö minun oikeasti tarvitse tuoda enää aineistoa mapissa toimistollenne?”. Vastaukset ovat kyllä ja ei. Jos siis sinun yrityksessäsi kamppaillaan vielä paperisen aineiston kanssa ja syy siihen on sähköistämisen hankaluus ja kalleus, nyt olisi varmasti oikea aika toimia ja aloittaa muutos!

 

Kirjoittaja on tilitoimisto Aarnio Oy:n toimitusjohtaja

Tatu Virta

 


Mappi

You may also like...