Kuinka ostat markkinointia edullisemmin?

Kirjoittaja: Mari Männistö


 

 

good-advice

Tuntuuko, että mainostoimisto on bisneksessäsi pakollinen paha, joka lähettää isoja laskuja, vaikka ostit mediasta pienimmän mahdollisen ilmoitustilan? Toivottavasti ei! Meillä mainostoimistoilla on aina tavoitteena se, että asiakas on onnellinen saadessaan työstämme laskun, tuntien että on saanut rahoillensa vastinetta. Joskus kuitenkin tulee eteen tilanteita, joissa näin ei ole. Usein syynä on kaikkien asiantuntijapalveluiden ostamiseen liittyvä tiedon asymmetria. Asiakas ei voi tietää kaikkia niitä ponnisteluja ja resursseja, joita asiantuntijapalvelun tuottamiseen kuluu. Tämä on luonnollista ja ymmärrettävää. Esimerkiksi niin epäloogista kuin se onkin, pienen ilmoituksen suunnitteluun menee yleensä pitempi aika kuin suuren, sillä saman informaation ja huomioarvon mahduttaminen pieneen tilaan on vaikeampaa.

On kummankin osapuolen intresseissä, että suunnitteluprosessi sujuu niin sutjakkaasti kuin mahdollista. Myös asiakkaan näkökulmasta onkin taloudellisesti erittäin hyödyllistä paneutua hieman suunnittelutoimistojen sielunelämään ja siihen, miten voi itse vaikuttaa työn sujuvuuteen ja näin mainostoimistosuhteen kustannuksiin. Mainostoimisto Statiivin projektipäällikkö Mari Männistö paljastaa nyt sisäpiirin vinkit ANKKoille ja ANKKanmielisille mainostoimistojen suunnitteluprosessien voitelemiseen. Seuraavien kolmen kohdan avulla säästät varmasti rahaa ostaessasi palveluja miltä tahansa suunnittelutoimistolta, mainostoimistoista arkkitehteihin. Jotkin seikat voivat vaikuttaa itsestään selviltä, mutta ne tuppaavat usein unohtumaan arjen kiireessä. Siksipä tässä pieni muistutuslista:

1) HYVÄ BRIIFFI

Hyvin briiffattu on 75% tehty. Briiffi on markkinointialalla yleisesti käytetty termi, joka tarkoittaa suunnittelutoimiston tiimin taustoittamista tulevasta projektista ja sen tavoitteista. Suomeksi voitaisiin puhua toimeksiannosta. Panosta alussa perusteelliseen taustoitukseen, säästät lopussa useiden ihmisen aikaa moninkertaisesti.

Mainostoimistossa suunnitteluprosessiin osallistuu useita ihmisiä. Projektista riippuen suunnitteluun tarvitaan yleensä vähintään kahden ihmisen työpanosta, useimmissa useamman. Yhden lyhyenkin palaverin aikana voi helposti vierähtää 5 henkilötyötuntia. Tällöin on tärkeää, että suunnittelutiimi lähtee alusta saakka kulkemaan kohti haluamaasi päämäärää.

Kerro tiimille toimeksiannossasi selkeästi

  • Taustatiedot (projektiin vaikuttavat yleisluontoiset seikat, esimeriksi yrityksesi strategia, brändi, yritysilme ym. jos nämä eivät ole suunnittelutoimistolla tiedossa)
  • Aikataulu
  • Tavoitteet
  • Kohderyhmä
  • Kilpailijat
  • Budjetti
  • Aineistovaatimukset, jos olet jo valinnut median tai mediat
  • Projektiin osallistuvat henkilöt ja vastuut
  • Muut odotuksesi projektille

Pyydä antamasi briiffin jälkeen toimistolta vastabriiffi, jotta saat selville ovatko he ymmärtäneet projektin tavoitteet, kuten olet ne tarkoittanut. Näin päästään mahdollisimman suorinta tietä haluttuun lopputulokseen, ja näin myös nipistät laskutettavista tunneista.

2) JÄRJESTELMÄLLISYYS

On tärkeää, että suunnittelutiimi pystyy toimimaan tehokkaasti. Heillä on oltava käytettävissään alusta saakka oikeat aineistot, jotta samaa työtä ei tehdä turhaan monta kertaa. Esimerkiksi, jos jo kertaalleen taitetut esitetekstit tai kuvat muuttuvat kesken projektin paljonkin, on taittotyö ja sivujen rakennesuunnittelu pahimmassa tapauksessa tehtävä kokonaan uudestaan. Tämä on täysin turhaa tuplatyötä, joka voidaan estää hyvällä ennakkosuunnittelulla. Aineistojen oikeellisuuden lisäksi, kannattaa myös valmistella markkinointijaksolle vuosikello, joka antaa tekemiseen jämäkkyyttä ja auttaa antamaan toimeksiannot mainostoimistolle ajoissa.

3) TEE-SE-ITSE?

Netti on nykyään pullollaan ilmaisia tee-se-itse-kursseja markkinoinnin kaikilta osa-alueilta. Näiden käyttäminen itseopiskeluun on hyödyllistä, mikäli rahalliset resurssit markkinointipanostuksiin ovat niukat. Jotkut markkinointityökalut, kuten Google AdWords tai Facebook-mainokset ovat mahdollisia aloittaa itse kokeilemalla, ensin pienillä panostuksilla ja opettelemalla lisää matkan varrella. Raha ei kuitenkaan ole ainoa resurssi, jolle päätöksenteko markkinoinnin ulkoistamisessa kannattaa perustaa. Työntekijöiden ja yrittäjien oma työaika on kallisarvoista, ja kannattaakin laskea tarkkaan kumpi vaihtoehto on kustannustehokkaampi, ottaen huomioon käytetty aika, rahallinen kustannus sekä lopputuloksen laatu ja vaikuttavuus.

Joka tapauksessa itseopiskelu kannattaa, koska vaikka lopputuloksena päätyisitkin siihen, että on kustannustehokkaampaa ja helpompaa antaa ammattilaisen hoitaa markkinointihommat puolestasi – olet ainakin paremmin perillä siitä, mitä olet ostamassa ja osaat tehdä informoidumpia ja parempia ostopäätöksiä. Uteliaisuus siis kannattaa aina!

Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä vinkkinä muistutus ANKK-jäsenedusta, jolla voit säästää markkinoinnissa konkreettisia euroja kahden tunnin edestä  – ANKK-jäsenille on tarjolla 2h ilmainen digimarkkinointikonsultaatio veloituksetta sähköpostittamalla tunnussana DIGIANKKA osoitteeseen mari.mannisto@statiivi.fi vuoden 2016 aikana. Kuullaan!

– Mari Männistö

Kirjoittaja on mainostoimisto Statiivi -perheyrityksen vesa ja jokapaikanhöylä, ANKKn rahastonhoitaja, markkinoinnin moniottelija, digilöytöretkeilijä, intohimoinen mielipiteinisti sekä seka-ajattelija (vai seko ajattelija? – Toivottavasti saitte selvää!).

Mainostoimisto Statiivi on Aurajoen Nuorkauppakamarin kumppani 2016. Statiivin kilpailuvaltteja ovat erittäin korkealaatuinen grafiikka, kunkin asiakkaan tarpeeseen räätälöidyt osittaiset tai kokonaisvaltaiset markkinointiratkaisut, ja tarvittaessa nopeatkin toimitusajat.

Lue lisää Marista

Lue lisää Statiivista ja katso referenssejä

You may also like...